Ekonomist Dergisi Söyleşi

Modoko yurtdışına AVM’yle açılacak

Modoko, İstanbul Sanayi Odası ve TİM’in de desteğiyle mobilya üreticilerini yurtdışına taşımak için harekete geçti. Devletten alacağı kira desteğiyle yurtdışında AVM kiralamayı planlayan Modoko, kurulacak şirket aracılığıyla pazarlama ve lojistiği elden yürütecek.

Türkiye’de 20 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan mobilya sektörü son yıllarda ihracata odaklanıyor.

Yaklaşık 2 milyar dolarlık ihracat yapan Türkiye mobilya sektörünün hedefi 2023 yılında 10 milyar dolar ihracat ile dünya pazarlarından yüzde 2,5 pay almak. Bu hedef doğrultusunda ihracatı artırmaya yönelik bir proje de Modoko’dan geldi.

Modoko, İstanbul Sanayi Odası (İSO) ve Türkiye İhracatcılar Mecli-si’nin (TİM) de desteğiyle mobilya üreticilerini yurtdışına açmak için harekete geçti. Devletten alacağı kira desteğiyle yurtdışında AVM kiralamayı planlayan Modoko, kurulacak anonim şirket aracılığıyla pazarlama ve lojistik işlerini tek bir elden yürütecek.

80 ŞİRKET GİDECEK
Destek almak için görüşmelerin sürdüğünü söyleyen Modoko Yönetim Kurulu Başkanı Koray Çalışkan, “Bizim ihracatı artırmak için o ülkelere yerleşmemiz lazım.

Devlet AVM’yi bizim için kiralayacak. Kurulacak Gayrimenkul AŞ şirketi, markalardan hiçbir bedel almadan firmaların tabela ve ürünlerini bu AVM’ye taşıyacak.

Gayrimenkul AŞ satılan ürünlerden komisyon alarak bir bütçe oluşturacak” diyor. Modoko da bu süreçte finansman konusunda destek olacak. Koray Çalışkan, Türkiye’de KOBİ’ler için zor olan ihracatı kolaylaştırmayı, lojistik, personel maliyetlerini aşağı çekmeyi hedeflediklerini söylüyor.

HEDEF ÜLKELER

Proje için potansiyel ülkeler arasında Irak, Almanya, Suudi Arabistan, Fransa ve ABD öne çıkıyor. İlk aşamada Irak’a 80 marka götürülmesi planlanıyor. AVM’nin ise minimum 50 bin metrekarelik bir büyüklüğe sahip olması gerekiyor.

Çalışkan, ilk aşamada 8-10 milyon TL’lik bir sermayeyle işe gireceklerini söylüyor. Modoko’nun ihracata yönelik çalışmaları bununla sınırlı. Aynı zamanda 3 milyon dolarlık UR-GE desteği aldı.

Bu destekle ilk aşamada 25 şirket İsrail, Filistin ve Lübnan’a götürülerek buradaki alıcılarla biraraya getirilecek. Bu çalışmaların da etkisiyle iki yılda Modoko’nun ihracatının yüzde 8’den yüzde 40’a çıkartılması hedefleniyor.